Rally Finnskog Norway 1992-2005

1992

1992_Kalle_Grundel

Bilde: Kalle Grundel/Kenneth Björkmann

 

I 1992 ble det svært så dramatisk i kampen om de beste plasseringene i Rally Finnskog Norway, som løpet het for første gang. Kalle Grundel var igjen på plass, og han var overlegen fra start. Men en avkjøring ga ham store problemer. Han ødela både en hovedlykt og festeanordningen til hovedlysene, og dermed ble sikten dårlig i den mørke Finnskog-kvelden. Foran den 16. og siste fartsetappen ledet Arne Stenshorne, med 11 sekunder margin til Grundel. Men så kjørte Stenshorne for tidlig til start på den siste etappen, og fikk hele tre minutters transport-tillegg. Dermed kunne Grundel sikre seg en ny seier, men han var kun to sekunder foran Bengt Thorsell.

5 på topp

1. Kalle Grundel/Kenneth Björkmann, S/S,      Mazda 323 4WD (Gr.A), 3.14.10
2. Bengt Thorsell/Petter Vegel, S/N, Mazda 323 4WD (Gr.A), + 0.02
3. Arne Stenshorne/Egil Stenshorne, N/N, Mazda 323 4WD (Gr.A), + 2.37
4. Ove Olofsson/Berit Tanbjør,  S/N, Ford Cosworth 4×4 (Gr.N), + 2.46
5. Roar Vannebo/Jan Svanström, N/S, Toyota Celica GT4 (Gr.A), + 3.02

Vinner av Nasjonal klasse

Bjørn A. Viko/Lars Ness, N/N, Ford Escort, 3.26.22

1993

I 1993 var det Mats Jonsson som skulle bli overlegen vinner av Rally Finnskog Norway. Mens de norske i 1992 kjempet nesten jevnt med Grundel, skulle det vise seg at Jonsson ble flere nummer for stor i 1993. Han ledet løpet fra start til mål, vant 14 av 16 fartsetapper og var 4.43 foran Roar Vannebo i mål. Vannebo på sin side vant de to fartsetappene som Jonsson ikke vant. Men det var Birger Gundersen som lenge lå an til å bli beste norske fører. Han lå på 2. plass helt til nest siste etappe. Da kjørte han av veien og brøt.

5 på topp

1. Mats Jonsson/Lars Bäckman, S/S, Toyota Celica GT4 (Gr.A), 2.52.28
2. Roar Vannebo/Jan Svanström,  N/S, Toyota Celica GT4 (Gr.A), + 4.43
3. Bengt Thorsell/Christian Bo Boden, S/S, Mazda 323 4WD (Gr.A), + 10.54
4. Tommy Jahnsrud/Werner Seigerud, N/N, Mitsubishi Galant (Gr.N), + 12.04
5. Torfinn Heller/Tommy Elvestad,  N/N, Subaru Legacy 4WD (Gr.N), + 14.12

Vinner av Nasjonal klasse

Åke Andersson/Ragnar Spjut, S/S, Porsche 911, 3.07.53

1994

1994_Thomas_Jansson

Bilde: Tomas Jansson/Ingemar Algerstedt

 

Tomas «Gullabo» Jansson vant Rally Finnskog Norway i ren utklassingstil i 1994. Det var ingen som hadde mulighet til å henge på den raske Toyota-føreren. Han var nesten sju minutter foran Roar Vannebo. Med andre ord måtte de norske førerne kjempe om NM-poeng og ikke totalseieren. Roar Vannebo ledet imidlertid løpet en liten stund. Vannebo var nemnlig raskest på SS1, men fra og med SS2 og til målgang var det ingen som kunne true Jansson. Svensk seier ble det også i gruppe N, der Stig-Olov Walfridsson vant foran kenneth Bäcklund.

5 på topp

1. Tomas Jansson/Ingemar Algerstedt, S/S, Toyota Celica 4WD (Gr.A), 3.07.35
2. Roar Vannebo/Edgar Ellingsen, N/N, Toyota Celica GT4 (Gr.A), + 6.45
3. Birger Gundersen/Petter Vegel, N/N, Toyota Celica GT4 (Gr.A), + 7.37
4. Valter Jensen/Erik Pedersen, N/N, Ford Cosworth 4×4 (Gr. A), + 9.10
5. Stig-Olov Walfridsson/Gunnar Barth,  S/S, Mitsubishi Galant (Gr.N), + 9.50

Vinner av Nasjonal klasse:

Jonas Kruse/Anders Dawidsson, S/S, Volvo 240, 3.07.20

1995

1995_Birger_Gundersen-2I 1995 ble de siste års svenske dominans brutt av norske førere. Selv om både Thomas Rådström, Mats Jonsson og Stig-Olov Walfridsson stilte til start. Men alle de tre nevnte brøt, og dermed kunne Birger Gundersen innkassere total-seieren i sin Ford Escort. Gundersen var drøyt minuttet foran Roar Vannebo. Mats Jonsson åpnet løpet best, men brøt på SS10. Thomas Rådström var andremann bak Jonsson på SS1, men han brøt på SS2. Stig-Olov Walfridsson ledet gruppe N, men brøt på SS13, og gruppe N-seieren gikk til Morten Østberg.

5 på topp

1. Birger Gundersen/Petter Vegel,N/N, Ford Escort Cosw. (Gr.A),  3.15.43
2. Roar Vannebo/Ragnar Spjuth,  N/S,  Toyota Celica 4WD (Gr.A), + 1.05
3. Trond Sveinsvoll/Bent H. Jensen, N/N,  Mazda 323 4WD GT-R (Gr.A),  + 3.06
4. Valter Jensen/Erik Pedersen, N/N,  Ford Escort Cosw. (Gr.A),  + 3.41
5. Morten Østberg/Per O. Persson, N/S,  Mitsubishi Lancer (Gr.N), + 7.04

Vinner av Nasjonal klasse:

Thomas Hansson/Mikael Olofsson,  S/S,  Volvo 240,  3.25.12

1996

I 1996 tok svenskene igjen tilbake dominansen i Rally Finnskog Norway. Thomas Rådström kjørte inn til klar seier med sin Toyota Celica Turbo 4WD. Han tok ledelsen på SS3 og holdt den til mål. Bak ham kjempet Birger Gundersen og Bruno Arntsen jevnt utover første dags kjøring, men andre dag falt Arntsen noe tilbake. Etter en snurring måtte han også slippe Stig-Olov Walfridsson forbi seg. Walfridsson vant dermed gruppe N med sin Mitsubishi Lancer, mens Mats Jonsson vant formula 2 i en Opel Astra GSi.

5 på topp

1. Thomas Rådström/Lars Bäckman, S/S, Toyota Celica 4WD (Gr.A), 3.20.12
2. Birger Gundersen/Petter Vegel, N/N, Ford Escort Cosw. (Gr.A),+ 3.12
3. Stig-Olov Walfridsson/Gunnar Barth, S/S, Mitsubishi Lancer (Gr.N), + 4.18
4. Bruno Arntsen/Geir Kirkhorn, N/N, Opel Calibra Turbo (Gr.A), + 5.31
5. Per Engseth/Arne Eikåsen, N/N, Toyota Celica 4WD (Gr.A),+ 9.07 

Vinner av Nasjonal klasse:

Stian Håkonsen/Pål Pendrup, N/N,    Volvo 240, 3.44.07

1997

1997_nasj_Geir Nymoen

Bilde: Geir Nymoen/Stig Rune Kjernsli

 

I 1997 ble Rally Finnskog Norway et svært redusert løp. Sent fredag kveld ble en tilskuer påkjørt og drept, og løpet ble kansellert etter denne hendelsen. Dermed var det resultatene etter fredagens kjøring, etter SS6, som ble løpets endelige. For de nasjonale klassene var det resultatene etter SS4 som ble tellende.

5 på topp
1. Mats Jonsson/Johnny Johansson, S/S, Ford Escort Cosw. (Gr.A), 1.02.03
2. Birger Gundersen/Cato Menkerud, N/N, Ford Escort Cosw. (Gr.A) + 1.14
3. Henning Solberg/Runar Pedersen, N/N,  Toyota Celica 4WD (Gr.A),  + 1.19
4. Morten Østberg/Ola Fløene, N/N,  Subaru Impreza (Gr.A), + 1.46
5. Per Engseth/Arne Eikåsen,  N/N,  Toyota Celica 4WD (Gr.A),  + 2.28

Vinner av Nasjonal klasse:

Geir Nymoen/Stig Rune Kjernsli, N/N,  VW Golf GTI,  40.33

1998

1998_Petter_Solberg1998 ble Petter Solbergs store år i Rally Finnskog Norway. Han tok ledelsen i løpet første dag, og klarte å holde en hardt kjempende Mats Jonsson bak seg langt ut på andre dag. Men den rutinerte svensken tok ledelsen på SS9. Men på etappen etter punkterte han, og igjen var Petter i tet. Men også Petter skulle få problemer. Han fikk ødelagt servostyringen på sin bil, men ga ikke opp. Petters bror Henning så ut til å gå mot seier etter disse episodene, men så fikk han motorproblemer, og dermed sikret Petter seg sin første Finnskog-triumf. Det ble et veldig spesielt løp med hensyn til føre og veiforhold dette året. Det var nesten ikke snø eller is på veiene og kraftig mildvær mens løpet pågikk gjorde at flere etapper nærmest ble gjørmerace.

I formula 2 ble det svensk seier til Jonas Kruse, mens det ble svensk også i nasjonal der Mats Karlsson gikk til topp.

5 på topp

1. Petter Solberg/Egil Solstad, N/N,    Toyota Celica GT-Four (Gr.A), 1.34.04,7
2. Birger Gundersen/Henning Isdal, N/N, Ford Escort Cosw. (Gr.A), +1.35,2
3. Morten Østberg/Ola Fløene, N/N, Subaru Impreza (Gr.A), +1.36,1
4. Henning Solberg/R. Pedersen, N/N, Toyota Celica GT-Four (Gr.A), +2.23,4
5. Johan Kressner/U. Karlsson, S/S, Mitsubishi Lancer E4 (Gr.N), +2.37,1

Vinner av Nasjonal klasse

Mats Karlsson/Anders Martinsson, S/S, Volvo 940,  1.42.00

1999

1999_nasj_Per_Fosseidengen

Bilde: Per Fosseidengen/Hans P.Aarstad

 

1999 skulle bli Henning Solbergs revansje. Etter at han var på vei mot seier før han fikk motorproblemer året før, kom han sterkt tilbake og vant foran Valter Chr. Jensen. Fra start hadde Henning sterk konkurranse av Jensen samt svenske Stig-Olov Walfridsson. Men Walfridsson brøt, og Jensen, som ledet fredag kveld, holdt ikke følge under lørdagens kjøring.
Gruppe N ble vunnet av svenske Mats Karlsson, som året før vant nasjonal klasse. I formula 2 ble det suveren seier til Bruno Arntsen foran Birger Gundersen. I nasjonal klasse ble det hjemmeseier til Per Werner Fosseidengen, mens Dag M. Bakken vant Volvo Original. Sjelden har svenskene vært så lite dominerende på Finnskogen.

5 på topp

1.Henning Solberg/Runar Pedersen, N/N, Subaru Impreza (Gr.A), 2.26.00,7
2.Valter Chr. Jensen/Erik Pedersen, N/N, Ford Escort WRC (Gr.A), +0.49,3
3.Mats Karlsson/Kent Å. Stenbeck, S/S, Mitsubishi Lacer (Gr.N), +1.31,6
4.Per Engseth/Henning Isdal, N/N, Toyota Celica GT-four (Gr.A  )+3.17,1
5.Bruno Arntsen/Kjell Pettersen, N/N,    Opel Astra Gsi (F2), +5.28,9

Vinner av nasjonal klasse

Per W. Fosseidengen/Hans P. Aarstad, N/N, VW Golf, 2.34.54,0

2000

2000_nasj_Vidar_Johansen

Bilde: Vidar S. Johansen/Sivert Johansen

 

Et nytt årtusen ble innledet med et Rally Finnskog Norway som overgikk det meste av de foregående 18 løpene. Forholdene var på det nærmeste perfekte, og for første gang ble også en byetappe nær Kongsvinger sentrum, tilrettelagt for publikum, kjørt. Det ble en kjempesuksess med rundt 4.000 tilskuere.
Sportslig sett ble løpet en stor triumf for Henning Solberg/Runar Pedersen som tok en ny seier. De nærmest utklasset sine konkurrenter. Stig-Olov Walfridsson/Lars Bäckman kom nærmest i sin gruppe N Mitsubishi. Dermed var Walfridsson inne blant de fem beste for første gang siden 1996.
Formula 2-seieren gikk til Bruno Arntsen/Kjell Pettersen som dessuten tok 5.plass totalt. Vidar S. Johansen med sønnen Sivert i kartleserstolen vant nasjonal klasse.

5 på topp
1.Henning Solberg/Runar Pedersen,  N/N, Ford Escort WRC (Gr.A), 2.30.33,3
2.Stig-Olov Walfridsson/Lars Bäckman, S/S, Mitusbishi Lancer(Gr.N),  +3.06,5
3.Morten Østberg/Tommy Jahnsrud, N/N,  Subaru Impreza (Gr.A) +3.09,8
4.Roar Vannebo/Øygun Treider, N/N,    Toyota Corolla (Gr.A), +4.54,4
5.Bruno Arntsen/Kjell Pettersen, N/N, Opel Astra KC (F2),  +8.54,6

Vinner av nasjonal klasse:

Vidar S. Johansen/Sivert Johansen, N/N, Opel Kadett, 2.39.09

2001

Bruno Arntsen

Bilde: Bruno Arntsen/Kjell Pettersen

 

Et rally fylt med dramatikk. For storfavoritt Henning Solberg begynte det allerede før start da han oppdaget at ekstralysene ikke var montert på bilen hans. Dermed ble han forsinket. Men han var raskest på fredag, før han kjørte av veien på lørdagens første etappe, og brøt. Etter det ble resultatlisten svært forandret, ettersom Henning Solberg stengte veien, slik at flere tapte mye tid. På slutten så det ut til å gå mot dobbelt svensk seier til Stig-Olov Walfridsson og Johan Kressner. Men på siste etappe brøt begge, og Bruno Arntsen ble en overraskende totalvinner. Den første med gruppe N-bil siden 1988.

Formula 2-seieren gikk til Per Johansson, som dessuten tok 4.plass totalt. Lars Morten Berntsen vant nasjonal klasse.

 

5 på topp

1.Bruno Arntsen/Kjell Pettersen, N/N,Mitsubishi Lancer (Gr.N), 2.38.34,4
2.Roar Vannebo/Øygun Treider, N/N, Toyota Corolla (Gr.A),+0.52,1
3.Rune A. Dalsjø/Jens-Olav Løvhøiden, N/N, Subaru Impreza (Gr.N) +1.13,3
4.Per Johansson/Tony Carlsson,   S/S, Saab 9-3 KC (F2)  +2.12,1
5.Thomas Kolberg/Werner Seigerud, N/N,    Hyundai Accent (Gr.A), +2.59,6

Vinner av nasjonal klasse:

Lars Morten Berntsen/Arne-Ingar Stulen, N/N, Opel Kadett, 2.46,10

2002

2002_Henning_Solberg

Bilde: Henning Solberg/Cato Menkerud

 

 

Et år som vil bli husket for svært forskjellig vær. På fredag var det tett snødrev og svært vanskelige forhold. Varaldskogen måtte avlyses på grunn for mye snø. Lørdagen var stikk motsatt. Blå himmel, solskinn og perfekt rallyvær. Henning Solberg var suveren. Valter Jensen ga ham konkurranse på fredag kveld da Henning slet som brøytebilsjåfør først i løypa. Men på lørdag kunne ingen henge på Toyota-føreren. Kristian Kolberg spurtet sterkt, og avanserte fra en 18.plass etter fredagens kjøring og helt opp på 2.plass.

I gruppe N var det et jevnt oppgjør mellom Rune A. Dalsjø og Jonas Kruse. Kruse avgjorde på nest siste fartsetappe og vant klassen. Stian Håre vant nasjonal klasse, mens Kjetil Tangen sørget for norsk seier også i Volvo Original.

5 på topp

1.Henning Solberg/Cato Menkerud, N/N, Toyota Corolla WRC (Gr.N),  2.07.24,7
2.Kristian Kolberg/Kjell Pettersen, N/N, Hyundai Accent WRC (Gr.A) +3.01,0
3.Valter Chr. Jensen/Erik Pedersen, N/N,  Ford Escort WRC (Gr.A) +3.09,8
4.Thomas Kolberg/Ola Fløene,  N/N,  Hyundai Accent WRC (Gr.A) +3.51,5
5.Jonas Kruse/Per Schlegel, S/S,  Subaru Impreza (G.N),  +5.46,0

Vinner av nasjonal klasse:

Stian Håre/Arne Håre,  N/N,    Volvo 240,  2.07.41,0

2003

Ble året med utvidet fokus på en fremtidig mulighet for VM-runde. Nytt opplegg for service-område sentralt plassert ved Kirkenær, et publikumsfrieri i form av en kort ”show SS” like ved serviceplassen og den lengste SS som er kjørt i noe moderne norsk rally var alt sammen nytt av året. Ordentlig vintervær ga gode kjøreforhold og veier som holdt seg godt. En blid og fornøyd Henning Solberg kunne nok en gang kjøre over målrampen i Kongsvinger som vinner av rallyet, med nesten 2 minutters margin til Kristian Kolberg på andre plass. I de nasjonale klassene ble en lenge etterlengtet seier til en lokal fører, Tore Haldammen, mens Ingvar Nilsson sørget for svensk seier i Volvo Original.

5 på topp
1. Henning Solberg/Cato Menkerud, N/N, Mitsubishi Evo 6 (Gr.A), 2.26.25,0
2. Kristian Kolberg/Kjell Pettersen, N/N, Hyundai Accent WRC (Gr.A) +1.52,1
3.Morten Østberg/Ola Fløne, N/N, Subaru Impreza WRC (Gr.A) +2.53,0
4.Tord Linnerud/Henning Isdal,  N/N, Toyota Corolla WRC (Gr.A)+4.22,5
5. Valter Chr. Jensen/Erik Pedersen,  N/N, Ford Focus WRC (G.A), +5.42,8

Vinner av nasjonal klasse:

Tore Haldammen/Tommy Slåstad, N/N, BMW M3, 2.22.20,5

2004

KNA Rally Finnskog Norway 2004 Lørdag 14.2.04Rune Dalsjø var suveren hele dette årets utgave. Men Kongsvinger-gutten torde ikke slippe jubelen løs før han var på målrampa.

Det ble nemlig en dramatisk avslutning på det prestisjefylte rallyet. Dalsjø og hans kartleser Jens Olav Løvhøiden avsluttet fredagen med motorproblemer. Lørdag så det ut til at han hadde fått orden på bilen – helt til det gjensto to etapper. Da ble det virkelig dramatikk. Toppaktningen tok kvelden, og Dalsjø fryktet han aldri ville komme til mål. På slutten av løpet var det bare Dalsjø og veteranen Valter Chr. Jensen som fortsatt var med i løpet av de “grommeste” bilene. Morten Østberg, Thomas Kolberg, Thomas Schie og Tord Linnerud takket i tur og orden for seg.

Verken Rune Dalsjø eller Valter Chr. Jensen fikk telle med i EM så dermed var det Martin Stenshornet som stod som vinner på resultatlisten for EM.

5 på topp

1. Rune Dalsjø/Jens Olav Løvhøiden, N/N, Mitsubishi Evo 6 (Gr.A), 2.36.01,2
2. Valter Chr. Jensen/Erik Pedersen, N/N, Ford Focus WRC (G.A), +1.22,3
3. Martin Stenshorne/Ove Jonny Andersen, N/N, Mitsubishi Evo 6 (Gr.N)+2.49,1
4. Trond Sveinsvoll/Otto Øvestad, N/N, Subaru Impreza WRX (Gr.N)+4.35,0
5. Bernhard Kongsrud/Rune Bekkevold, N/N, Mitsubishi Evo 6 (Gr.N) +5.24,7

Vinner av nasjonal klasse:

Jan Ove Branes/Vegard Myrli, N/N, Volvo 240, 2.43.55,1

2005

2005_Thomas_Kolberg

Thomas Kolberg/Ole Kr. Unnerud vant i 2005

 

Den 24. utgaven av Rally Finnskog ble etter manges mening den aller beste så langt i historien. Været og veiene var topp – og ikke minst var selve arrangement bedre. Det kom av at startfeltet ikke var delt opp, og at feltet var reseedet da de startet lørdag morgen. Lokale helter som Ole Morten Korsmo kom dermed tidlig. KNA Kongsvinger hadde bevisst gått inn for å markedsføre Kongsvinger sterkere under denne utgaven. Serviceplassen var flyttet fra Kirkenær til Markensplassen, løpet hadde også fått en ny etappe like utenfor sentrum. Bæreia-etappen fredag kveld ble svært godt besøkt. Henning Solberg fikk problemer på siste etappe Varaldskogen og måtte stoppe for å skifte hjul. Dette førte til at løpets suverent raskeste fører måtte ta til takke med fjerdeplass. Thomas Kolberg vant foran Tord Linnerud og Thomas Schie.

5 på topp

1.Thomas Kolberg/Ole Kr. Unnerud, N/N, Hyundai Accent WRC (Gr.A) 2.05.18.5
2. Tord Linnerud/Henning Isdal, N/N, Toyota Corolla WRC, +37.4
3. Thomas Schie/Göran Bergsten,  N/S, Toyota Corolla WRC, +1.08.2
4. Henning Solberg/Cato Menkerud, N/N, Ford Focus WRC, +2.23.7
5. Martin Stenshorne/Ove Johnny Andersen N/N,   Mitsubishi Evo 8 (Gr.N), +4.20,8

Vinner av nasjonal klasse:

Ole Morten Korsmo/ Tor Lindkjølen, N/N, Volvo 240, 2.19.56,4